Om Ullförmedlingen

Vad är Ullförmedlingen?

Ullförmedlingen är en digital arena för svensk ull som förmedlar svensk ull, kunskap om svensk ull och kontakter inom den svenska ullbranschen. Ullförmedlingen förenklar inköp och försäljning av ull mellan fårägare och ullförädlare med det övergripande syftet att mer av den svenska ullen med dess bredd och olika kvalitéer från de svenska fårraserna ska komma till nytta och användning.

Vår story

Sverige är internationellt sätt ett litet får- och ulland. Det finns ca 600 000 får och lamm i landet, och enligt uppgift slänger vi ca 70 procent av ullen från fåren. Ullen måste av djurskyddsskäl klippas en gång per år, helst två gånger per år om ullen ska förädlas. Vilket förstås gör det till ett enormt resursslöseri att inte ta hand om den ullen som är en naturlig, förnybar och hållbar fiber med enastående egenskaper. I sig, en innovation.

När jag upptäckte att det saknades en arena för fårägare att sälja sin ull och för de som sökte ull och vill köpa, väcktes en passion om att vara med och förändra situationen. På ett seminarium under projektet "Från lamm till tröja" här i Uppsala län, väcktes idén om att testa Facebook som en arena. En grupp startades och på några veckor hade den cirka 2000 medlemmar. Idag, fem år senare, har gruppen vuxit till snart 6000 medlemmar. Men alla har inte Facebook och det finns begränsningar och det fungerar inte optimalt.

2017 fick idén finansiellt stöd av Upplandsbygd lokalt ledd utveckling och Jordbruksverket. 2019 har vi utvecklat en digital tjänst, en marknadsplats för svensk ull, som ersätter facebookgruppen. Det yttersta syftet med allt detta är förstås att hjälpa köpare och säljare att mötas så att vi kan sätta stopp för ullsvinnet. Det här är vårt bidrag.

Fia Söderberg

Grundare Ullförmedlingen

text

Gunilla Forsell, fårägare och projektledare Fia Söderberg. Foto: Cina Stenson, Cinafotograf

TACK TILL:

text

Vi som gör webbplatsen

Projektledning och texter: Fia Söderberg

Produktion: David Nordlundh, David Nordlundh AB och Fredrik Lundqvist, Negoto digital AB

Grafisk form: Designstudion Gistvall Holm

Fotografi: Cina Stenson (där inget annat namn anges) Framsidesfoto: Einar de Wit

Finansiering: Leader Upplandsbygd Lokalt ledd utveckling och Jordbruksverket